Mulakan dengan basmallah

Mulakan dengan basmallah

Sunday, 29 May 2016

Flipped Classroom??

Assalamualaikum dan salam sejahtera...


Bertemu lagi pada entry kali ini. Amboi sejak menjak ni rajin betul update blog ye? Al maklumlah dah hujung semester ni  *mohon kalian faham kenapa. Ok lah berbalik kepada tujuan asal.. Pada entry kali ini, kita akan berbincang berkenaan flipped classroom. Kalau kalian ingat lagi, Dr. nurul pernah mention pasal flipped classroom masa dalam class hari tu kan? Seriously, itu adalah kali pertama saya dengar perkataan itu. So, apa salahnya kalau kali ini saya kupaskan serba sedikit mengenai flipped classroom.



Pembelajaran abad ke 21 yang sentiasa berkembang menggalakkan kita sebagai guru untuk mempelbagaikan lagi strategi pembelajaran. Antara yang popular adalah Flipped Classroom. Kaedah ini dikesan mula aktif dipraktikkan seawal tahun 20017 oleh guru Kimia di Woodland Park High School dan sejak itu flipped classroom semakin mendapat tempat dalam kalangan pendidikan dengan wujudnya Khan Academy. Pernah dengar kan Khan Academy? Kalau siapa yang tak tahu, boleh klik link ni  https://www.khanacademy.org/

Apa yang saya faham, Flipped Classroom merupakan model pendekatan pengajaran yang mengalihkan masa kuliah di dalam kelas kepada kuliah melalui video di luar kelas. Maka, waktu kelas digunakan sepenuhnya untuk aktiviti kolaborasi dan pengukuhan kepada pelajar secara individu. Erti kata mudahnya, pelajar diberi video untuk ditonton sebelum masuk ke kelas. Di dalam kelas, hanya berlangsung sesi pembelajaran dengan aktiviti. Wahhh, mudah kan?

Berdasarkan rujukan saya di laman web sumber , tidak ada struktur khas yang tertentu bagaimana Flipped Classroom ini dijalankan. Tetapi selagi pembelajaran menggunakan strategi kuliah yang sudah direkodkan dan aktiviti seterusnya berlangsung dalam bilik darjah, ia dikira sebagai Flipped Classroom. Dalam sesetengah keadaan, ianya juga melibatkan perbincangan secara outline dan menjalankan kajian di rumah. Itu pun masih dikira sebagai Flipped Classroom ye cikgu-cikgu sekalian. Baiklah,  mesti semua nak tahu kan apa kelebihan strategi ni kan? Jom tengok di bawah.

Antara kelebihan Flipped Classroom antaranya ;
  • Menggalakkan murid untuk berinteraksi dan berkolaborasi sesama rakan
  • Menggalakan 'independent learning'
  • Meningkatkan keupayaan murid untuk bekerja secara individu
  • Pembelajaran lebih berpusat dan tidak hanya mengajar
Dan.. ini merupakan contoh perbezaan bagi sesi pembelajaran kelas tradisional dan flipped classroom ;




Setakat ini saya belum pernah berpengalaman menggunakan strategi pembelajaran Flipped Classroom. Sebagai seorang guru, kita boleh mengaplikasi strategi ini bersama para pelajar kelak. Semoga ia bermanfaat.

Jumpa lagi pada entry akan datang! 

Selamat Maju Jaya! :D





No comments:

Post a Comment