Mulakan dengan basmallah

Mulakan dengan basmallah

Sunday, 29 May 2016

R.U.B.R.I.K

Assalamualaikum dan salam sejahtera..



Apa khabar semua?  Semoga sihat sejahtera hendaknya. Pada pertemuan kali ini, kita akan berdiskusi mengenai salah satu alat yang acapkali kita dengar setiap kali ingin membuat penilaian / pemarkahan iaitu RUBRIK.

Menurut Hassan (2010),  rubrik adalah alat penialaian untuk penilaian subjektif. Ini adalah satu set kriteria dan standard yang berkaitan dengan tujuan pembelajaran yang digunakan untuk menilai prestasi pelajar pada kertas, projek, esei dan tugasan yang lain. Rubrik membolehkan kita membuat penilaian standard sesuai dengan kriteria tertentu, membuat penilaian lebih sederhana dan lebih telus. Rubrik ini merupakan usaha untuk menggambarkan kriteria penilaian yang konsisten untuk grading. 

Oleh sebab adanya kriteria umum, rubrik membolehkan guru dan pelajar sama-sama untuk menilai kriteria, yang  rumit dan subjektif. Rubrik juga menyediakan asas untuk penilaian diri, refleksi, dan peer review. Hal ini bertujuan untuk penilaian yang tepat dan adil, mendorong pengertian dan menunjukkan cara untuk meneruskan dengan belajar seterusnya atau mengajar. Flash Pamela menyatakan bahawa "Apabila pelajar tahu tentang grading kriteria dari awal, mereka dapat lebih terlibat dalam proses kerja menuju maju." 


Menurut Gavin (2005), terdapat dua jenis rubrik iaitu rubrik holistik dan rubrik analitik. Rubrik holistik digunakan untuk menilai secara keseluruhan suatu penilaian, manakala rubrik analitik yang konstruknya lebih teliti dan spesifik digunakan untuk menilai suatu penilaian yang memerlukan penelitian ke atas bahagian-bahagian kecil atau spesifik. Mertler (2001) menerangkan rubrik holistik memerlukan guru untuk menilai hasil kerja pelajar secara keseluruhan dengan tidak menilai bahagian atau komponen kecil secara terperinci. Manakala, rubrik analitik memerlukan guru untuk membuat penilaian secara berasingan ke atas hasil kerja atau produk pelajar dan kemudian mendapatkan markah keseluruhan 

Antara fungsi rubrik adalah seperti berikut: 
  • Membantu tenaga pengajar untuk membuat penilaian dengan konsisten dan berkesan
  • Membantu pelajar mengetahui dan mengecapi ekspektasi pengajarnya
  • Membekalkan maklum balas kepada pelajar
Manakala, Andrade (1997) juga menjelaskan bahawa terdapat banyak kebaikan menggunakan rubrik dalam melakukan penilaian ke atas hasil pelajar. Rubrik berupaya:

  • Mempertingkat pencapaian pelajar. 
  • Memantau perkembangan pembelajaran pelajar di samping mencapai ekspektasi gurunya. 
  • Menyedarkan pelajar akan tahap penguasaannya ke atas hasil kerja sendiri. 
  • Memupuk semangat berdikari dan bertanggungjawab dalam kalangan pelajar ke atas pembelajaran.
  • Meminimumkan tempoh masa guru dalam menilai hasil kerja pelajar. 
  • Membekalkan maklum balas tentang kekuatan dan bahagian yang perlu penambahbaikan hasil kerja pelajar. 
  • Membolehkan guru dan pelajar menggunakannya kerana ia adalah mudah diguna dan diterangkan.
Pada pendapat saya, rubrik ini membantu pelajar memahami bagaimana tugas tersebut berkaitan dengan isi kursus, sebuah shared-rubrik dapat meningkatkan prestasi pelajar di dalam kelas. Selain itu, rubrik mengurangkan jumlah masa yang dihabiskan guru semasa penilaian tugasan. Rubrik umumnya dianggap dapat mempromosikan penilaian lebih konsisten dan mengembangkan lagi kemahiran penilaian diri pada pelajar apabila mereka memantau prestasi mereka secara relatif terhadap rubrik.

Setakat ini sahaja perkongsian saya. Semoga bermanfaat.

Selamat Maju Jaya! ;D

No comments:

Post a Comment