Mulakan dengan basmallah

Mulakan dengan basmallah

Tuesday, 31 May 2016

Answer for my CGQ

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Apa khabar semua? Kalau kalian masih ingat lagi, pada awal pertemuan kita dalam SFP6024 dulu, Dr Nurul minta setiap orang untuk membina CGQ (Central Guiding Question) masing-masing. Tujuan CGQ ini adalah mengetahui matlamat kita menyertai kursus ini dan di akhir kursus kita perlu menjawab persoalan yang kita sediakan pada awalnya. CGQ ini sangat bagus kerana sebagai seorang pelajar kita perlu mempunyai hala tuju bagi setiap apa yang kita lakukan. Kalau orang tanya, apa yang awak nak dalam kursus SFP6024? Tak kan nak jawab, saje nak suka-suka. =.= So, thats why setiap daripada kita perlu ada sekurangnya 1 CGQ supaya  di sepanjang dan akhir pembelajaran kita dapat menjawab persoalan tersebut. 



Meh saya kongsikan CGQ saya iaitu "Bagaimanakah Teknologi Komunikasi dan Inovasi diterapkan dalam P&P Fizik di Sekolah?

Maka disini saya ingin merungkai persoalan yang saya ada pada awal saya terlibat dalam kursus ini. Sememangnya teknologi komunikasi dan inovasi sudah sedia diterapkan di sekolah. Cuma, sebagai seorang guru kita tidak mempelbagaikan inovasi dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Guru lebih selesa dengan kaedah tradisional iaitu chalk and talk yang memang tidak boleh dinafikan keberkesanannya sejak dahulu lagi. Dengan penggunaan Web 2.0 Tools yang terdiri daripada alat komunikasi, kolaborasi dan kreativiti. yang sememangnya banyak disediakan di internet seperti  Skype, Google Hangout, Plickers, Wikispace, Kahoot, Trackers, Visual Analyser, Edmodo, Voicethread dan pelbagai lagi. Dengan adanya alat-alat seperti ini, ia akan menjadi inovasi buat guru yang belum pernah menggunakannya bersama para pelajar. Bukankah pembelajaran menjadi semakin menarik dengan adanya penggunaan alat komunikasi kolaborasi dan kreativiti ini?



Selain itu kaedah pembelajaran seperti Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBL) Pembelajaran Berasaskan Pemikiran (TBL), dan Pembelajaran Inkuri juga boleh dijalankan di dalam kelas. Kaedah PBL dapat memperkembangkan kemampuan pelajar berfikir secara kritis dan kreatif . Ini kerana PBL membantu pelajar berfikir dan menyelesaikan masalah yang diberikan. Pelajar akan mencari jalan penyelesaian berdasarkan segala pengetahuan yang mereka ada sekaligus dapat meningkatkan lagi pengetahuan mereka kerana mereka perlu mencari jawapan melalui pembacaan dan perkongsian idea bersama rakan-rakan di dalam kumpulan. Manakala TBL merupakan satu teori yang unik di mana pengajaran kandungan dan pengajaran kemahiran berfikir disebatikan.  Sekaligus ia akan menghasilkan serta memupuk kemahiran berfikir secara cekap dalam kalangan pelajar. Tetapi perlu diingatkan, sebagai guru selaku fasilitator kita perlu bijak mengendalikan pembelajaran tersebut supaya para pelajar fokus pada objektif pembelajaran.

Setakat itu sahaja kupasan saya. Bagaimana dengan CGQ kalian? Boleh kongsikan pada ruangan komen di bawah ;)

Selamat Maju Jaya!



1 comment:

  1. CGQ saye pon terjawab juga...tapi masih panjang perjalanan dalam nak membaiki diri kan

    ReplyDelete